CSS Menu Expand Css3Menu.com

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

قالب فارسی
بنر 7

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

منوها بازشونده هستند، کلیک کنید!
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. اگر فقط برای خواندن چرندیات بنده اینجا آمده‌اید، یا دست‌نوشته‌ها را از منوی وبلاگ ببینید یا به این آدرس سر بزنید: ndoustali.blog.ir
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از منوی آبشاری و مخصوصا کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از زیرمنوی به بهانه‌ی شعر استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۱۵۰ در ۴۰۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

بخش‌های ویژه
می‌خواهم کمک کنم
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
ترجمه‌ی کیمیا به دیگر زبان‌ها
لوگوها
امکانات
filesell

الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۱۸ الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۱۸

سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ

١٨/١٨. عَلِیٌّ‌، عَنْ‌ أَبِی هَاشِمٍ‌ الْجَعْفَرِیِّ‌ (۱)، قَالَ‌: کُنَّا عِنْدَ الرِّضَا عَلَیْهِ‌السَّلاَمُ‌، فَتَذَاکَرْنَا الْعَقْلَ‌ وَ الْأَدَبَ‌، فَقَالَ‌: «یَا أَبَا هَاشِمٍ‌، الْعَقْلُ‌ حِبَاءٌ (۲) مِنَ‌ اللّٰهِ‌، وَ الْأَدَبُ‌ کُلْفَةٌ‌ (۳)؛ فَمَنْ‌ تَکَلَّفَ‌ الْأَدَبَ‌، قَدَرَ عَلَیْهِ‌؛ وَ مَنْ‌ تَکَلَّفَ‌ الْعَقْلَ‌، لَمْ‌ یَزْدَدْ بِذٰلِکَ‌ إِلَّا جَهْلاً»(۴).

 

ترجمه:

١٨/١٨. على، از ابى هاشم جعفرى روایت کرده است که گفت: در خدمت حضرت امام رضا علیه‌السلام بودیم و عقل و ادب را ذکر نمودیم، حضرت فرمود که: «اى ابوهاشم، عقل، عطیه‌اى است از جانب خدا و ادب (که خوش‌رفتارى و خوش‌گفتارى است در گفتن و نوشتن و زیستن)، کسبى است که به رنج و زحمت، حاصل مى‌توان کرد. پس هر که ادب را به خود بندد، بر آن قادر گردد، و هر که عقل را به خود بندد، چیزى را زیاد نمى‌کند به سبب این، مگر جهل».

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱). هکذا فی «ب، ج، ض، ف، و، بح، بس، جر». و فی «بر»: «علیّ‌ بن إبراهیم عن أبی هاشم الجعفری». و فی «بف»: «علیّ‌ بن هاشم عن أبی هاشم الجعفری». و فی المطبوع: «علیّ‌، [عن أبیه] عن أبی هاشم الجعفری».

لایقال: إنّ‌ علیّ‌ بن إبراهیم لم یدرک أباهاشم الجعفری، و لم یثبت روایته عنه، بخلاف أبیه، فإنّه یروی عنه، فیکون الصواب ما فی المطبوع.

فإنّه یقال: عدم إدراک علیّ‌ بن إبراهیم لأبی هاشم الجعفری لیس بثابت؛ فقد روى سعد بن عبداللّٰه عن أبی هاشم الجعفری فی الغیبة للطوسی، ص ٢٠٥، ح ١٧٣، و ص ٢٠٦، ح ١٧٥ - و قد عبّر عنه ب‍‌ «داود بن قاسم الجعفری»-، و ص ٢٠٧، ح ١٧٦، و ص ٤٣٠، ح ٤٢١. و روى عنه أبوالقاسم الکتنجی الحیّ‌ فی سنة ٣٢٨، فی الأمالی للطوسی، ص ٢٤٥، المجلس ٩، ح ٤٢٦.

فعلیه من المحتمل إدراک علیّ‌ بن إبراهیم إیّاه و روایته عنه، یؤیّد هذا الاحتمال بعض ما ورد فی الأسناد من روایة علیّ‌ بن إبراهیم عن أبیه عن أبی هاشم الجعفری. کما فی الکافی، ح ٤٦٣٠؛ فإنّه مضافاً إلى عدم ذکر «عن أبیه» فی أکثر النسخ -کما فی هامش المطبوع- أورد الشیخ الطوسی الخبر فی التهذیب، ج ٣، ص ٣٢٧، ح ١٠٢١ - و الخبر مأخوذ من الکافی من غیر تصریح - عن علیّ‌ بن إبراهیم عن أبی هاشم الجعفری، و هذا کاشف عن خلوّ نسخة الشیخ أیضاً عن «عن أبیه». و کذا ما ورد فی عیون الأخبار، ج ٢، ص ٢٥٦، ح ٦؛ فقد أورده الشیخ الحرّ فی الوسائل، ج ١٤، ص ٥٥٦، ح ١٩٨١٠، من دون ذکر «عن أبیه».

و المظنون قویّاً، أنّ‌ ذکر «عن أبیه» بین علیّ‌ [بن إبراهیم] و أبی هاشم الجعفری قد نشأ من أُنس ذهن النسّاخ بذکر عبارة «عن أبیه» بعد علیّ‌ [بن إبراهیم]؛ لکثرة روایات علیّ‌ بن إبراهیم عن أبیه جدّاً. و المتتبّع فی الأسناد یرى برأی العین أنّ‌ هذا الاُنس من العوامل الواضحة لوقوع بعض الزیادات فی الأسناد، سیّما أسناد علیّ‌ بن إبراهیم.

(۲). «الحباء»: العطاء، یقال: حباه یحبوه، أی أعطاه. الصحاح، ج ٦، ص ٢٣٠٨ (حبو).

(۳). «الکلفة»: ما تتکلّفه و تختاره على خلاف عادتک، و على مشقّة من أمر فی نائبة أو حقّ‌. انظر: لسان العرب، ج٩، ص٣٠٧ (کلف).

(۴). تحف العقول، ص٤٤٨ الوافی، ج١، ص١٠٩، ح٢١.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
مهم! با توجه به اینکه امکان پاسخ به نظرات خصوصی وجود ندارد لذا در صورت تمایل برای دریافت پاسخ، نظر خود را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید. با تشکر!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


هدایت به بالای صفحه